Återigen ett besök i Finland..

Var ju i Helsingfors i december med hela gänget, för att överraska moster som fyllde 50 på julafton.

Och imorgon bär det av igen. Fast denna gång till mellersta finland, för att överraska farmor!

Min faster ringde igår kväll och talade om att farmor är i dåligt skick, och vägrar åka till sjukhuset. Och då jag gärna vill att hon ska hinna träffa min dotter, innan hon går vidare, så bokade jag idag båtbiljetter till mig och barnen.

Sitter nu och väntar på besked från faster hurvida jag får skjuts från Tammerfors eller inte. Ekonomin tillåter inte att jag åker ända fram. Känns surt som fan att behöva använda sina sista slantar till den här resan, men hey.. vad gör man inte för farmor?!

Och burr.. jag som måste ta körlektioner också..  Varför ska allt komma samtidigt för?!

Nu ringde hon, jag blir hämtad i Tammerfors.. Kul för den som tvingas köra.. 40 mil tur och retur på en o samma gång! Fast jag reser ju iofs liiiite längre. Ensam med två barn och packning.

Ska bli intressant och se hur det går! Kommer det inte fler blogginlägg från mig, så har jag väl antagligen stupat!

Puss på nosen!

Prioriteringar 2006

Jaha.. snart är det ett nytt år! År 2006 innebär 3 speciella födelsedagar! Sonen fyller 10 år, dottern fyller 1 år och själv fyller jag 30 år.

Dessutom har jag några andra saker som jag vill uppfylla under 2006.

 1. Ta körkortet
2. Gå ner i vikt
3. Försöka ge upp rökningen.
4. Börja ordna upp ekonomin. På allvar!
5. Flytta närmare jobbet.
6. Komma igång med ett sparande till oss alla tre.

Självklart finns det även andra saker jag vill ändra på, men det är det ingen brådska med. Ovanstående saker är dock mer prioriterade än andra!

Får se hur bra jag lyckas med det!


Äntligen har chocken släppt..

Juldagen tillbringade jag hos pappa. Där fick barnen julklappar och även jag hade visst varit snäll i pappas ögon då jag fick en liten slant!

På kvällen kom mamma över och passade barnen så att jag kunde gå ut en sväng. Fixade iordning mig lite grann och drog hem till A, där vi tog några drinkar innan vi begav oss ut i Södertäljes nattliv.

Första anhalten blev croc´s inn, as usual. Sedan gick vi till det ställe där jag och A var ute på sist jag festade loss ordentligt, dvs i maj 2004. Innan rökförbudet.

Massor med folk ute, som alltid på juldagen. Men fy så det luktade! Det luktade svett, olika parfymer och ruttna ägg!

Vet inte hur många gånger jag höll på att kräkas på grund av alla dessa pruttar som folk la av till höger och vänster! ÄCKLIGT!!

Frågade A flera gånger om det var hon som var boven, men hon försäkrade att så inte var fallet.

Jag blev så chockad! Är folk verkligen så äckliga att dom fiser hur som helst bland folk?!

Vet inte om det beror på all julmat folk hade proppat i sig, eller om det är så att folk här i Södertälje är så slappa i ringmuskeln att de inte kan hålla tillbaka sina gaser. Fast jag antar att det är så överallt!

En annan sak jag reagerade över, var hur desperata folk var (är). Går verkligen allt ut på att till vilket pris som helst hitta någon att tillbringa natten med? Tragiskt!


Gick därifrån relativt tidigt, köpte en kebab och åkte hem! Kändes ruskigt bra att få komma hem och lägga sig i sängen, bredvid mina gullungar..

Det kommer dröja länge innan jag ger mig ut i nattlivet igen.. Sitter mycket hellre ensam här hemma och gluttar på tv, än hänger på krogen och tittar på desperata fulla människor och luktar på deras fisar! Urk!

Veckan har varit lugn, har övningskört, och det har gått sjukt bra! Sonen är lite krasslig, så det lutar åt att vi håller oss hemma över nyår. Kan vara rätt skönt det med. Det kommer ju fler nyårsaftnar!

Har vänt på dygnet dock, så det måste jag försöka ändra på! Klockan är 4 på morgonen och här sitter jag! Borde ju sova!

Fast det är rätt skönt att få lite tid för sig själv utan att dottern hänger i byxbenen och sonen pladdrar på i 190. Dricker cola light lime (MUMS!) och läser bloggar!

Funderar även över år 2006. Vad jag ska prioritera och så vidare! Men det får jag skriva om imorgon, för nu börjar jag känna mig trött!

Jon Blund - - - - > Här kommer jag!

Julafton

Julafton avklarad! Dotterns första, sonens 10de.. och min.. hmm.. ja, många jular har det varit!

Klappar blev det för oss alla, snälla som vi är! Och mat också! Har fått nog av julmat, julstress och annat tjafs kring jul. Men nästa år, så är det dags igen, och då måste jag även skaka fram en tomte åt dottern! Vill ju ändå ge barnen en fin jul, så som man själv hade som barn. Fast jag längtar som 17 tills båda barnen är så pass stora att man kan skippa maten, som ändå ger en halsbränna, kylan här hemma i Sverige, julklappshysterin, och istället fly Sverige för varmare breddgrader.

Hade lätt kunnat tänka mig att ligga på en varm strand i Thailand och bara slappa. Och sedan shoppa en massa till mig och barnen.

Försökte även övertala mamma att hon ska passa barnen så att jag kan gå ut imorgon och se på annat än bara hemmets fyra väggar. Men hon var osäker. Så det återstår att se hur det blir.

Nu bankar huvudet och magen protesterar över för mycket julmat , så nu ska jag gå och lägga mig!

God Natt!

Helsingforsresan

Har inte haft tid att blogga tidigare i veckan, det är ju trots allt julafton imorgon!

Resan var riktigt skoj, och riktigt avkopplande för egen del, då det fanns många frivilliga armar som mer än gärna tog hand om lillan en stund.

Och vart man än gick på båten så kunde man ge sig fan på att man träffade någon ur släkten! 19 personer märks! Iallafall om man kommer från vår släkt!

På utresan samlades vi i min hytt och snackade strunt ett tag. Sedan drog vi iväg till karaokebaren.. Ena mosterns man hade sagt innan resan att vi alla skulle sjunga varsin låt, men det var bara 4 utav oss som sjöng, varav min son var en.

Han sjöng en väldigt passande låt, "Du käre lille snickerboa".. den sjöng han tillsammans med min kusin som idag fyller 23 år. (Grattis Jimmy)

Låten var passande för dem båda, då även Jimmy var en liten Emil när han var barn.

Sedan kom klassikern "Jag vill vara din Margareta". Den framfördes utav två av mina mostrar.

Jag retirerade till hytten ganska tidigt, så att vi skulle vara pigga i Helsingfors.

Moster Maija blev ruskigt överraskad när hon möttes utav 19 släktingar istället för en! Det var en rolig syn!

Vi hamnade på ett jättemysigt fik, där vi fikade och snackade bort några timmar. 

Sist jag var i helsingfors så blev jag mer eller mindre tvingad att dricka en apäcklig drink, så jag höll mig långt borta från allt vad rom och mynta heter. Istället drack vi lite skumpa. Det var bra mycket godare!

Stor del utav resesällskapet var rätt lågmälda, så hemresan blev lite lugnare än utresan. De orkade inte festa två dagar i rad.

Resan var ,som sagt,  supertrevlig och det var lite trist att det gick så fort! Handlade även hem lite gott. Bl a så kallade kärringlikörer, såsom Baileys och Dooleys. Lite jäger slank visst oxå ner i kassen, och whiskey, colashots och apple sourz med. Skåpet är överfyllt. Får inte plats med mer där. Var tvungen att lägga saker på varandra för att ens få plats med det jag köpt hittills. NICE!!!

Förhoppningsvis kan vi göra någon ny resa lite längre fram tillsammans med släkten. Tallinn skulle vara nice. Jag får lägga upp det förslaget lite fint på nyårsafton! hihi...

Julafton ska vi tillbringa hos mamma, juldagen hos pappa. Annandagen är än så länge fri.. En slappardag hemma kanske?!

Jee jee, det visar sig!

Imorgon smäller det!

Då åker vi! 19 personer!

Det ska bli ruskigt kul.. bara sjön håller sig lugn så man slipper bli sjösjuk!

Puss på nosen!

Varning!! Bilder på en trött sliten småbarnsmamma!!

Ja ja.. jag varnade dig! Här kommer en bild på hur jag såg ut som blond och en färsk nytagen bild på mig som rödhårig. Har inte världens bästa webcamera så bildkvaliteérna är ju rätt superkassa!


FÖRE

före



EFTER!

22737-10


Blonde goes red!

Japp! Så är det! Internet och hemtelefonen är igång, men inte ens det kunde stoppa mig!

Nu är jag definitivt inte blond längre.. tvärtom..

Jag är extremt rödhårig. Får se om jag pallar att lägga upp en ny bild!

Dottern min är väldigt nyfiken på mitt hår, och sonens kommentar var: -Grymt mamma! Nu ser du ju cool ut!

Känns än så länge skönt att slippa det blonda..Men jag kommer antagligen få världens chock imorgon bitti när jag yrvaken ställer mig framför spegeln!

"Iiiiiiihhh.. vad fan är det där???"


Nu ska jag njuta av att jag är cool... iallafall enligt sonen! Och det är inte ofta han ger mig sådana komplimanger!

Telia =Felia

Är heligt förbannad!

Telia är ett riktigt utsugarföretag som jag så fort som möjligt ska avsluta mina abonnemang hos.

I augusti förra året flyttade jag från min tvåa till trean vi nu bor i, fortfarande samma område och samma hyresvärd.

Då jag i tvåan hade en gruppanslutning gällande Internet, så ville jag ju givetvis även ha det i trean. Ringde då Telia och begärde flyttning av hemtelefon och Internet.

Visst, sa dom, INGA PROBLEM! Internet dröjer dock 10 dagar.

Det var ju helt okej, för jag hade ändå inte tid att sitta framför datorn. Några dagar senare dimper det ner ett bekräftelsebrev från Telia.

”Tack för visat förtroende, och tack för att du valt abonnemangsform bla bla bla…”

Då jag inte sa någonting om byte av abonnemangsform utan endast ville ha flyttning, så ringde jag givetvis för att påpeka detta.

FYRA
gånger tvingades jag kontakta Telia, innan det blev rätt igen. Tidsmässigt tog det ca 5-6 månader innan jag återigen fick fakturor som var rätt.

Kompensation… fick jag det tro?? Givetvis inte.

Idag var det dags igen..

Internet la av helt plötsligt i eftermiddags (dvs. tisdag eftermiddag 13/12-05, vem vet när jag kan publicera detta), men det reagerade jag inte över, eftersom det är sådant som kan hända.

Gick iväg till sonens skola och lyssnade på luciasånger. Efteråt så fick sonen springa hem för att hämta väskan med träningskläder, medan jag och lillan väntade på skolgården.

Gick sedan hem till min pappa. Satt och snackade lite strunt när min mamma helt plötsligt ringer. Hon berättar att hon ringt hem till mig, och att någon främmande karl svarat och surrat något om araber eller liknande. Hon bad sin kollega ringa och samma sak, någon främling svarade.

Första tanken var att någon brutit sig in alternativt att sonen glömt låsa dörren. Smått panikslagen ringer jag själv hem, och mycket riktigt, någon främling svarar. Han lät väldigt mysko, och undrar vad jag vill. Jag svarar att jag ringt hem till mig själv, och frågar honom om vad fan han gör hemma hos mig. Han lägger på luren, och jag är vid det laget övertygad om att jag har någon narkotikapåverkad snubbe hemma hos mig.

Ringer 112 och får prata med en patrullbil här i Södertälje. Talar om vad som hänt, och de säger att de ska åka förbi och kolla. Min pappa tar jycken och mer eller mindre springer hem till mig. Jag tar barnen och går hemåt. Efter en kort promenad lugnar jag ned mig och börjar återigen tänka rationellt.  Nja, okej då.. så rationellt som jag nu kan tänka.

Kommer på att Internet lagt av, så jag börjar tänka i banorna att det kanske har blivit kapat på något sätt, så jag ringer Telia. De kan inte se några onormala saker gällande mitt abonnemang. Men jag skulle återkomma om något var knas när jag kom hem.

Väl hemma så går poliserna in först, och kan väldigt snabbt konstatera att ingen är där. Tack och lov..

När poliserna åkt, så kontrollerar jag telefonen. Den är tvärdöd!

Ringer återigen till Telia, och där konstaterar de det jag redan konstaterat. Något är fel. ”Tjena Blixten”

Killen i kundtjänsten säger att han under morgondagen ska skicka ut någon tekniker som får åtgärda felet som troligen, enligt honom, är någon annan teknikers fel.

Mina samtal kopplas tydligen bort, och så kan det tydligen bli när någon är ute och kanske gör en flyttanmälan åt någon annan kund.

Arg som jag börjar bli vid det här laget, frågar om jag eller de som försökt ringa hem till mig blir debiterade för alla samtal vi ringt. Dessvärre så blir vi det enligt kundtjänst-snubben.

Jaha, vad roligt, då vi hamnade utomlands i de flesta fall. Det är ju billigt och bra!

Eftersom det återigen är Telia, och inte jag, som gjort fel, så frågar jag om jag får någon sorts kompensation för det inträffade. Påpekar att vi, på min arbetsplats, ger kompensation för kunder som det strulat till sig för, om det är vårt fel. Med t ex biobiljetter, blomstercheckar e dyl. Med andra ord, något symboliskt.

Telia gör inte så! Fick jag till svar.

Han sa även att han kunde vidarekoppla hemtelefonen till min mobil, men att jag själv får betala för samtalen från hemtelefonen till mobilen.

Nu är jag riktigt förbannad så jag kläcker ur mig att det säkert beror på att Telia en gång i tiden varit statligt (Det kanske det fortfarande är?! Jag= noll koll). Och att det är absurt att JAG måste betala för DERAS misstag.

Detta kunde säkert vara sant, håller snubben i kundtjänst med mig om.

Jag sa, att han kunde koppla hemtelefonen till min mobil. Men i skrivande stund kommer jag på att han aldrig frågade mig om mitt mobilnummer, så nu är det säkert någon som hamnat helt fel igen.

SUCK!

Tack och lov att Telia inte längre har monopol. Jag har fått nog!

Kära läsare av denna blogg, har ni något bra (helst bättre/bäst) alternativ till Telia=Felia?

Det jag vill ha är billig hemtelefoni samt billigt bredband. Och det ska helst inte strula alltför mycket som jag har hört att det gör hos en viss annan operatör.

Alla tips mottages tacksamt!

Stressigt...

Det känns lite stressigt nu, och det ogillar jag starkt!

Det är någonting varje dag den här veckan. Visserligen roliga saker men ändå! Hade känts bra med en slappardag innan vi drar till Helsingfors, men näää...det hinner jag inte med!

19 personer blir vi som drar iväg, superskoj! Och moster i helsingfors tror bara att det är en utav oss som kommer. Surprise för henne..

Fixade klart nästan alla julklappar idag. Det är nog första gången jag är ute i god tid! Och det ska jag fortsätta vara även kommande år! Skönt att slippa trängseln i alla affärer!

Givetvis så glömde jag det allra viktigaste! Skulle ha köpt kuvert till julkorten som jag ska skicka ut. I år ska jag vara en sån där jobbig människa som skickar ett julkort på barnen.. Ha ha! Fast det är ju trevligt att få!

Övningskörde imorse och det gick inte speciellt bra.. Var/är nog lite för tankspridd just nu.. Inte bra, inte bra!

Imorgon är det dags igen! Hoppas det går bättre då!

Helvete....

så glad jag är!!

Jag klarade teoriprovet!!

Har god lust att elda upp den där förbannade boken, men det får jag bara göra i fantasin. Vill inte riskera att bli hemlös såhär strax innan jul!

Var förbi körskolan efteråt och berättade att det hade gått vägen, och där fick jag veta att tidigaste uppkörningstiden är i mitten på januari. Trist, eftersom jag börjar jobba den 2a januari, men det löser väl sig!

Nu ska jag först och främst njuta av att jag har klarat av TEORIPROVET!!!! =)

Usch och fy..

Satan i gatan så less jag är på den här förbannade körkortsteorin! Det är så sjukt tråkigt..

Jag kommer med all sannolikhet att kugga på provet på måndag, och tvingas fortsätta läsa om kultryck hit och kultryck dit. Och för att inte tala om alla jävla cykelbanor, övergångsställen, järnvägskorsningar, väjningsplikter, fan och hans moster!

Den dag då jag klarar teorin har jag god lust att ha bokbål på balkongen, och det är körkortsboken som ska eldas upp först...

Usch!!

Körde morsans bil nyss.. det går bara bättre och bättre med den också! Känns riktigt bra!

Förstår inte varför teorin ska innehålla så mycket blaj..  Själv anser jag att det borde räcka med kunskap om trafikregler och lite basic om bilen, och givetvis att man kör bra!

Men se nej.. man ska kunna och veta att det sker ca 35000 viltoyckor per år i Sverige. Och inte att förglömma att det dör ca 500 personer i trafiken varje år. Tragiskt och hemskt, ja visst. Men gör den kunskapen mig till en bättre bilförare?! 

Jag tror det handlar om mognad och ingenting annat.

Självklart kommer jag att köra försiktigt, hålla avstånden och hastigheten, för jag vill verkligen inte att något ska hända mig, mina barn eller medtrafikanter något. Framförallt inte barnen.

Men Kalle, 19 år, och nybliven körkortsinnehavare, kanske inte har samma prioriteringar.

Jag påstår inte att han vill att någon ska dö eller skadas allvarligt, men vid 18-19 års ålder känner man sig ganska odödlig.

Lite som Leo DiCaprio i Titanic: -"I´m king of the world"...

Och alla som sett filmen vet ju att DiCaprios figur i filmen dör..

Nej.. nu måste jag återgå till min oerhört intressanta och stimulerande litteratur.. *kräks*

Två steg kvar...

Japp, så var det bara teorin och uppkörningen kvar då!

Var iväg till Tullinge Halkbana idag och körde. Jag var duktigt nervös innan eftersom jag inte riktigt gillar att tappa kontrollen över saker och ting, men det gick bra och det var såååå roligt!

Jag var iochförsig den enda i min grupp som körde in i en snövall och fastnade. Så den andre bilen fick dra loss oss! Men hey.. det är sånt som händer! Och jag blev ju inte kuggad!

Läraren berättade att en kille i den tidigare gruppen blev underkänd, för han hade gasat järnet rakt igenom någon vall!

Ha ha.. vilken jävla nöt!

Nu gäller det bara att plugga som fan resten av veckan, så att jag kirrar teorin på måndag. Sedan ska jag köra några lektioner till, och mängdträna hemma om det behövs. Och sedan är det ju dags för uppkörning..  Nice!!

Till slut...

lyckades jag faktiskt få en dejt med den där Blund-snubben! Halv fyra började vi dejta varandra!

Det var inte direkt skoj när klockan ringde tjugo minuter över sju i morse, men dagen har flytit på rätt bra ändå!

Nu sitter jag här och gäspar käken ur led... Dejten påbörjas nog en aning tidigare idag, och det är bra! För då är jag pigg och utvilad imorgon, och det lär ju behövas...

Imorgon är det dags för den "otäcka" halkbanan!!!

Vann 100 kr i poker nyss.. det var skoj!

Näää.. nu ska jag kissa, borsta gaddarna och sen sova.. Så nice! =)

Jag kan inte sova...

Helvetes jävla skit! Klockan är snart halv tre, och det är omöjligt för mig att somna!

Imorse klev jag upp vansinnigt tidigt, för grabben hade basketturnering. Och det var skoj, och grabbens lag vann obesegrade i sin årskull. Stolt som en tupp är han, för han vann sin första guldmedalj!

När vi väl kom hem så var jag så trött att jag och dottern somnade i soffan. Sov i ca 2-3 timmar.. och här sitter jag, klarvaken! Roligt det kommer bli imorgon,... not!

Igår var bästa kompisen här med lilla söta bebisen! Hon och sambon skulle på restaurang med hans familj. Och hon var lite orolig för hur bebisen skulle bete sig på restaurangen.. För bebisar har inget direkt bra bordskick.. så hon fick helt enkelt stanna kvar hemma hos mig! Ja, bebisen alltså!

Blev ju lite nervös när dom åkte, för tänk om min snart 10-månaders skulle sätta igång och vråla samtidigt som lilla snart 2-månaders jäntan också skrek.. Vad skulle jag då göra?!


Men det gick.. jag lyckades till och med få dom båda att somna, SAMTIDIGT! *stolt*


Visserligen vaknade dom ganska snabbt igen, men ändå! Det var skojigt att passa henne och jag är så glad att jag inte fick tvillingar eller liknande, för det hade blivit svårt i längden! Den här gången gick det ju an, för jag visste att det bara var för ett litet tag, men tänk att ha två små som skriker om vartannat..  Och så ska allt annat också göras. Tvätta, städa, laga mat, handla, sova osv..

Jag skulle nog ha hamnat på hispan, för jag har fullt upp med mina barn redan som det är!

Nu ska jag ta ett par bloss, sen ska jag göra ett nytt försök att lyckas få en dejt med Jon Blund, den jäveln!


Fulsnygga skor!

Nu har jag äntligen invigt mina skor! Jag älskar verkligen mina nya skor! Dom är så härligt varma och så fula att dom blivit snygga i mina ögon! Jag slipper frysa om fossingarna i vinter!!


SUPERHÄRLIGT!

skorna


Pirr i magen...

Känner mig pirrig i magen!

Jag är inte kär eller något sånt, utan jag är lite nervös över teoriprovet!

Jag veeeeet, jag tjatar som fan om det! Men likförbannat så är jag nervös. Jag vill inte bli kuggad, hatar att misslyckas!

Nästa vecka ska jag råplugga! Försöka iallafall.. Är ju konstant trött. Skulle utan problem kunna sova 15-18 timmar per dygn..

Skulle vilja ta in på hotell, äta en god middag, ta ett varmt bad, en kall grogg och en cigarett. Och sedan glida ner i en nybäddad sval säng, glo på en film eller två... för att slutligen sova ostört i massor med timmar!


Aaaaaaaaah... himmelrike!