Telia =Felia

Är heligt förbannad!

Telia är ett riktigt utsugarföretag som jag så fort som möjligt ska avsluta mina abonnemang hos.

I augusti förra året flyttade jag från min tvåa till trean vi nu bor i, fortfarande samma område och samma hyresvärd.

Då jag i tvåan hade en gruppanslutning gällande Internet, så ville jag ju givetvis även ha det i trean. Ringde då Telia och begärde flyttning av hemtelefon och Internet.

Visst, sa dom, INGA PROBLEM! Internet dröjer dock 10 dagar.

Det var ju helt okej, för jag hade ändå inte tid att sitta framför datorn. Några dagar senare dimper det ner ett bekräftelsebrev från Telia.

”Tack för visat förtroende, och tack för att du valt abonnemangsform bla bla bla…”

Då jag inte sa någonting om byte av abonnemangsform utan endast ville ha flyttning, så ringde jag givetvis för att påpeka detta.

FYRA
gånger tvingades jag kontakta Telia, innan det blev rätt igen. Tidsmässigt tog det ca 5-6 månader innan jag återigen fick fakturor som var rätt.

Kompensation… fick jag det tro?? Givetvis inte.

Idag var det dags igen..

Internet la av helt plötsligt i eftermiddags (dvs. tisdag eftermiddag 13/12-05, vem vet när jag kan publicera detta), men det reagerade jag inte över, eftersom det är sådant som kan hända.

Gick iväg till sonens skola och lyssnade på luciasånger. Efteråt så fick sonen springa hem för att hämta väskan med träningskläder, medan jag och lillan väntade på skolgården.

Gick sedan hem till min pappa. Satt och snackade lite strunt när min mamma helt plötsligt ringer. Hon berättar att hon ringt hem till mig, och att någon främmande karl svarat och surrat något om araber eller liknande. Hon bad sin kollega ringa och samma sak, någon främling svarade.

Första tanken var att någon brutit sig in alternativt att sonen glömt låsa dörren. Smått panikslagen ringer jag själv hem, och mycket riktigt, någon främling svarar. Han lät väldigt mysko, och undrar vad jag vill. Jag svarar att jag ringt hem till mig själv, och frågar honom om vad fan han gör hemma hos mig. Han lägger på luren, och jag är vid det laget övertygad om att jag har någon narkotikapåverkad snubbe hemma hos mig.

Ringer 112 och får prata med en patrullbil här i Södertälje. Talar om vad som hänt, och de säger att de ska åka förbi och kolla. Min pappa tar jycken och mer eller mindre springer hem till mig. Jag tar barnen och går hemåt. Efter en kort promenad lugnar jag ned mig och börjar återigen tänka rationellt.  Nja, okej då.. så rationellt som jag nu kan tänka.

Kommer på att Internet lagt av, så jag börjar tänka i banorna att det kanske har blivit kapat på något sätt, så jag ringer Telia. De kan inte se några onormala saker gällande mitt abonnemang. Men jag skulle återkomma om något var knas när jag kom hem.

Väl hemma så går poliserna in först, och kan väldigt snabbt konstatera att ingen är där. Tack och lov..

När poliserna åkt, så kontrollerar jag telefonen. Den är tvärdöd!

Ringer återigen till Telia, och där konstaterar de det jag redan konstaterat. Något är fel. ”Tjena Blixten”

Killen i kundtjänsten säger att han under morgondagen ska skicka ut någon tekniker som får åtgärda felet som troligen, enligt honom, är någon annan teknikers fel.

Mina samtal kopplas tydligen bort, och så kan det tydligen bli när någon är ute och kanske gör en flyttanmälan åt någon annan kund.

Arg som jag börjar bli vid det här laget, frågar om jag eller de som försökt ringa hem till mig blir debiterade för alla samtal vi ringt. Dessvärre så blir vi det enligt kundtjänst-snubben.

Jaha, vad roligt, då vi hamnade utomlands i de flesta fall. Det är ju billigt och bra!

Eftersom det återigen är Telia, och inte jag, som gjort fel, så frågar jag om jag får någon sorts kompensation för det inträffade. Påpekar att vi, på min arbetsplats, ger kompensation för kunder som det strulat till sig för, om det är vårt fel. Med t ex biobiljetter, blomstercheckar e dyl. Med andra ord, något symboliskt.

Telia gör inte så! Fick jag till svar.

Han sa även att han kunde vidarekoppla hemtelefonen till min mobil, men att jag själv får betala för samtalen från hemtelefonen till mobilen.

Nu är jag riktigt förbannad så jag kläcker ur mig att det säkert beror på att Telia en gång i tiden varit statligt (Det kanske det fortfarande är?! Jag= noll koll). Och att det är absurt att JAG måste betala för DERAS misstag.

Detta kunde säkert vara sant, håller snubben i kundtjänst med mig om.

Jag sa, att han kunde koppla hemtelefonen till min mobil. Men i skrivande stund kommer jag på att han aldrig frågade mig om mitt mobilnummer, så nu är det säkert någon som hamnat helt fel igen.

SUCK!

Tack och lov att Telia inte längre har monopol. Jag har fått nog!

Kära läsare av denna blogg, har ni något bra (helst bättre/bäst) alternativ till Telia=Felia?

Det jag vill ha är billig hemtelefoni samt billigt bredband. Och det ska helst inte strula alltför mycket som jag har hört att det gör hos en viss annan operatör.

Alla tips mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: J

Alltså, telia har inte många rätt... Jobbar med dem, via mitt eget jobb och blir nästan mörkrädd över hur inkompetenta de kan vara...

Postat av: Anna

Hej,
Vi använder Glocalnet på telefonen, slipper även abonnemangskostn. som Telia skickar ut, allting kommer på Glocalnet fakturan och de är även lite billigare. Vad gäller bredband så har vi bredbandsbolaget.. de är helt OK. När något pajar är de i.a.f hjälpsamma. Annars har ju Glocalnet oxå ADSL (bredband)... Bara ett tips.

/Anna

2005-12-14 @ 21:59:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback