v 22. *18 to go.. *

Du har gått 147 fulla dagar av 280 (53%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar(v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 okt 2008
Du har 133 dagar kvar till förlossning.

Vecka 22 - 30 maj - 5 jun 2008
Kroppen: Vissa MVC håller ett sk. informtionsmöte för gravida runt den här tidpunkten. En dietist brukar gå igenom vad man bör äta och vad man ska undvika, men man brukar få en broschyr hemskickad redan i början av graviditeten så att man inte äter något skadligt. Arbetsterapeut och sjukgymnast brukar också vara med på mötet och informera om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Man kan t.ex få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Barnet: Från och med den 22:a veckan kallas det lilla livet "barn" istället för "foster". Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Barnet dricker och kissar som en del av fostervattnets rening.

Jag: mår oförskämt bra just nu. Bara att hoppas att det håller i sig. Ryggen har visserligen bråkat en del på sistone, men det gör den ju i vanliga fall också! Skrutten i magen buffar runt hej vilt. De senaste dagarna har det varit MYCKET aktivitet där inne. Men blivande pappa T har fortfarande inte fått känna något. Är det en liten mammagris där inne tro?? *s*

Drömmar..

Har nu två nätter i rad drömt om vår bebis. Drömt att vi varit på 3D-ultraljudet.

I båda drömmarna har jag väntat en liten tjej, och T har varit sååå besviken. När jag väntade min dotter så drömde jag också om en liten tjej. Undrar om det ligger något i det?

T skrattade åt mig i morse och jag antar att han inte skulle bli så värst besviken om det tittade ut en tjej. Huvudsaken är ju att räkan är frisk!

H*n har börjat sprattla omkring rätt rejält, men så fort T sätter handen på magen för att känna så slutar h*n. Vilken envis en..  Igår använde räkan min urinblåsa som studsmatta.. Mindre skönt!

Längtar till oktober. Men framför mig har jag en lång sommar. Som med all säkerhet kommer bli jättevarm och solig. Och jag kommer få sitta i skuggan och sucka.

Älskar solen, men mitt ansikte älskar inte solen längre. Dessa förbannade pigmentförändringar.. *morr*
Försöker smörja in mig med solskyddsfaktor 50 varje morgon, så att det inte ska bli värre, men det är ju inte alltid man kommer ihåg det.

Ja ja.. vad är väl en dag i solen?!

Trip down memory lane..

Gick nyss igenom min brudkista där jag förvarat gamla brev, dagböcker och annat tjafs..

Man fick sig några goda skratt när man läste igenom breven som är skrivna från mina barndomsvänner.

Blev dessutom överlycklig när jag hittade ultraljudsbilderna från graviditeten med sonen. Dessa har jag inte sett på många herrans år, trodde att jag råkat kasta dem av misstag i samband med någon flytt.

Tänkte jämföra dessa med bilderna från dotterns ultraljud, för att se om man kunde urskilja något som inte finns på dotterns bilder. Och sedan jämföra med räkans bilder, men tyvärr är grabbens bilder alldeles för små och suddiga.

Ja ja, får väl helt enkelt ge mig till tåls.

T är i Södertälje och röjer i sin lägenhet. Själv funderar jag på ifall jag ska gå ner i källaren och ta itu med skiten där. Eller om jag ska ta en dusch och gå ut i solen med tösen.. Aah.. alla dessa valmöjligheter.. ;-)

Inköp

Idag, på lunchen, sprang jag in på H&M. Tänkte kolla om de hade ett par schysta mammabyxor. Har redan två par, men det är bara ett par som känns riktigt sköna. Så likadana, fast i en annan färg var jag ute efter.

Det fanns inga, men jag hittade lite annat istället. Köpte en jättefin mammatröja i vitt och ljusblått.

Till lillan köpte jag en Hello Kitty t-shirt. Hon är helt galen i Hello Kitty.

Räkan fick också lite. Det allra första i klädesväg köptes.

3 par vita strumpor, en kortärmad body och en dress bestående av byxor och jacka. Allt i stl 50.

Jösses! Det är ju sååå litet!

Visserligen växer de jättefort i början, men att de är så små. Det är helt otroligt!

Jag längtar så mycket efter att få den lille/lilla i famnen.. Mitt tredje barn!

Ett till litet barn att älska så mycket att hjärtat värker.

Är så lyckligt lottad!

v 21 - HALVTID!!

Du har gått 140 fulla dagar av 280 (50%).
Du är i vecka 21.
Du har gått 20 fulla veckor och 0 fulla dagar(v20+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 okt 2008
Du har 140 dagar kvar till förlossning.

Vecka 21 - 23 maj - 29 maj 2008
Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern, det kan man avhjälpa genom att dricka mycket. På så sätt rensas kroppen från slaggprodukter.
Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt. Unvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och miniralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytandemedicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln.

Jag: mår bra, även om jag sover dåligt på nätterna. Ryggen och fogarna har bråkat en del de senaste dagarna, men det funkar ju!

Nu är det nedräkning! =)

080517

Så där ja.

Finland vann över Sverige med 4-0 och säkrade således bronsmedaljen! Känns bra!

Något som däremot känns mindre bra, är ilskan och oförståelsen som en person bär. Jag hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt.

Vill faktiskt inget illa, och kommer göra allt i min makt för att det ska fortsätta fungera lika bra och smärtfritt som tidigare.

Frågan är om det kommer att göra det?

v 20

Du har gått 133 fulla dagar av 280 (48%).
Du är i vecka 20.
Du har gått 19 fulla veckor och 0 fulla dagar(v19+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 okt 2008
Du har 147 dagar kvar till förlossning.

Vecka 20 - 16 maj - 22 maj 2008
Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

Jag: mår oförskämt bra än så länge! Räkan buffar på där inne. Det enda molnet på himlen är en viss persons ilska och oförståelse. Känner mig även lite smått stressad över allt som ska ordnas på relativt kort tid.

Murphy...

Den där jefvla Murphy verkar ha tagit paus från våra liv.

För det ser nämligen ut som att vi får 5rummaren.. =)

Mycket ska till om vi inte blir godkända... och personen som stod som nummer 1 till lägenheten har tackat nej!

Fiiiii fan så glad jag är!!!

Lägenhetsvisningen..

Vi har nu varit på lägenhetsvisning och herre jävlar!! Den lägenheten vill jag verkligen ha!

Den var stor och skitfin! Sovrummen på övervåningen var jättemysiga, med snedtak och vinklar och vrår här och där!

Imorgon är det visning på fyran, men den får som sagt T gå på själv. Jag bryr mig inte hur den lägenheten ser ut, är den ens hälften så fin som femman, så är båda helt klart acceptabla! ;-)

Tvättstuga fanns på varje våningsplan. Superlyxigt!

Åh, jag vill flytta dit på en gång!

PS. Maria.. gällande helgen.. Ring mig någon kväll så kan vi bestämma något. Vi har inget speciellt inplanerat! DS.

Får jag lov att presentera.....

vår lilla räka! Bildskärpan är inte den bästa, men men...

image48

Glader...

Nu har jag precis trillat in på jobbet!

Allt var bara bra med vår lilla skrutt. Är fortfarande beräknad den 9 oktober. Skönt att inte bli flyttad framåt, även om bebisen ändå kommer när den är färdigbakad.

Räkan var supervild där inne, låg inte still en sekund. Att se vad det var för kön gick inte, men det spelar ju egentligen mindre roll. Tids nog får vi ju ändå veta vad det är! =)

Fick med mig några bilder, men dessa blev inte alltför bra eftersom räkan inte ville vara still. Ska försöka få in en bild här så småningom.

Nu måste jag jobba! =)

Pirrigt...

Om ett tag ska vi bege oss mot SÖS för ultraljudet. Och jösses så nervös jag är!

Så här nervös har jag nog inte varit förut..  Antar att man blir nojigare och nojigare för varje barn man väntar!

Håll tummarna för att allt är bra med vår räka!

Måndag 080512

Ny vecka..

Imorgon är det ultraljud, är rätt spänd inför det. Något annat som jag är spänd inför är visningen av femrummaren som vi ska på.

Onsdag kl 11,00 är det visning. På torsdag är det visning av fyrarummaren, men den får T åka på själv. Kan ju inte ta ledigt hur mycket som helst från jobbet.

Shit vad jag längtar tills ultraljudet imorgon. Ska bli så fantastiskt roligt att se den lilla parveln..

Söndag 080511

Idag åkte vi till Nyköping. Åkte till platsen där vi har två lägenheter bokade. Och jiiihhaaaa, där vill jag bo!

Huset var jättefint, det låg jättenära en kanal/å.. Och så tog det cirka 10 minuter att gå till det mest centrala av Nyköping.

Solen sken, det var helt underbart! I´m in lööööv..

Nu håller jag bara tummarna för att vi ska få en utav dessa lägenheter. Har ju inte en aning om hur de ser ut invändigt men i dagsläget skiter jag stenhårt i det!

Allt går ju att ordna med skurmedel och färg! =)

Efter att ha knatat omkring en stund i centrum åkte vi ut till svärmor, där vi åt lite mat och tog en fika.

En soft söndag med andra ord!

Imorgon väntar jobb och på tisdag får vi äntligen åka och kika in hos räkan. Lite smått nervös är jag allt!

Första inköpet!

Idag har vi köpt det allra första till räkan! Det blev en bilbarnstol.. =)

Babyland i Weda (Södertälje) hade rabatter, i vårt fall sparade vi in 500kr.

Kikade även på vagnar. Jag blev rätt förtjust i en brio sing tror jag att den hette. T däremot, han blev förtjust i en crescent som hade rätt fina finesser. Men den tror jag att man blir rätt trött på, för det var ett himla meckande fram och tillbaka.

Sedan var vi ute hos mamma i Dammkärr. Tog en fika. Åh så avundsjuk jag är på dem. Det är så tyst, lugnt och skönt där ute. Jag vill också bo i hus.

Nu sitter vi mest och väntar på några av T´s kompisar. Vi ska grilla!

Jag är hungrig som en varg, då det enda jag ätit idag är frukost!

v 19.

Du har gått 126 fulla dagar av 280 (45%).
Du är i vecka 19.
Du har gått 18 fulla veckor och 0 fulla dagar(v18+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 okt 2008
Du har 154 dagar kvar till förlossning.

Vecka 19 - 9 maj - 15 maj 2008
Kroppen: Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition. Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Fostret: Små ljusa hårstrån sk. lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Jag: mår så där! Äter penicillin som gör mig illamående. Igår hade jag dessutom jätteont i fogarna och på kvällen fick jag, som grädde på moset, en jävulsk halsbränna.

080507

Sitter på jobbet.. finally!

Var hos vårdcentralen igår, och därifrån fick jag med mig en 10dagars pencillinkur. Bihåleinflammation!

Om en kvart får jag gå hem. Kort dag idag.

Pratade med en supertrevlig kvinna hos Nyköpings kommun idag. Tänkte att jag skulle vara ute i god tid gällande förskoleplats åt lillan. Ifall det nu blir av att vi flyttar dit.

Fick massor av bra idéer och tips utav henne. Om alla är lika trevliga i nyköping så vill jag flytta dit genast..

Just i detta nu så är vi på plats nummer 2 till en femrummare i centrala nyköping samt på första plats till en fyra i samma trapp som 5:an. Båda lägenheterna är lika stora. Etagevåningar!

Hoppas hoppas att vi snabbt får svar om lägenheterna, så att man kan börja förbereda sig mentalt för att vi lämnar Stockholm. Inte för att det är speciellt jobbigt känslomässigt sätt.. tvärtom, så ska det bli skönt att slippa "storstan", men något som känns lite jobbigt är att lillan tvingas lämna sitt dagis och sina kompisar där. Hennes dagis är så himla bra! Och hon tycker så himla mycket om sina små söta kompisar där.

Visst, hon är 3 år, hon kommer få massor med nya vänner där, men ändå!

Sedan så tänker jag givetvis på min son. Hur kommer flytten att bli för honom? Jag VET att flytten kommer göra honom gott, fast det blir nog kämpigt i början!

Vår flytt från Södertälje till Hagsätra var ju positiv, även om det var ett väldigt kämpigt till en början. Något positivt är ju dock att jag kommer vara föräldraledig i början av tiden.

Åh, så jag längtar!

Och nu är det bara 6 dagar kvar till ultraljudet.. Hoppas att allt är bra med vår räka!

Kram till er alla!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bläää..

Skrev ett långt inlägg, skulle publicera. Då fick internet för sig att lägga ner tillfälligt, och givetviiiiiis hade jag inte kopierat texten! *morrar*

Ja ja... det var mest ett gnällinlägg från min sida, där jag skriver om hur förkyld jag är, hur ont i skallen jag har.

Nu vill jag bli frisk, åka till jobbet och tjäna pengar!!!

Vill även få hem min T, så att jag kan fråga om han ringt till ett speciellt ställe idag. Det verkar som att vi kanske, kanske, kanske, har en enorm lägenhet på gång!!!! =)

Spännande!

Nu ska jag försöka kurera min huvudvärk, så att jag orkar hämta min trotsiga 3 åring från förskolan!

v 18.. veckorna flyger fram!

Du har gått 119 fulla dagar av 280 (43%).
Du är i vecka 18.
Du har gått 17 fulla veckor och 0 fulla dagar(v17+0).
Du är i 4:e kalendermånaden.
Du är i 5:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). 
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 okt 2008
Du har 161 dagar kvar till förlossning.

Vecka 18 - 2 maj - 8 maj 2008
Kroppen: Nu är det vanligt med det rutinmässiga ultraljudet. Barnmorskan visar ofta hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet som förkortas BF. Att man väljer just den här tidpunkten för ultraljud beror på att foster är relativt lika i storlek under denna period, foster kan sedan växa i snabbare eller långsammare takt.

Fostret: Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Nu märker fostret om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Veckorna flyger fram, det känns som igår som jag skrev att jag var i v 17. Längtar efter ultraljudet men nu är det bara 11 dagar kvar. Det går fort!

Räkan har en förkärlek för min högra sida! Där nere ligger h*n och trycker varje morgon! =)

Blir mer och mer övertygad om att det är en liten tjej som ligger i magen på mig! Återstår ju att se om jag har rätt eller fel..

Vi har stora problem med namnförslag, alla förslag jag har, ja, de ratas av Thom.. Så namnförslag, på både killnamn och tjejnamn mottages tacksamt! =)