Dags för uppdatering!

Nu sitter jag hemma helt ensam! Så superskönt och så ovanligt!

Sonen är i skolan, och lillan är på dagis! Inskolningen går jättebra, och jag kan börja jobba nästa vecka!

Lite tårar blir det ju när man ska gå, men så är det ju nästan för alla!

Och för sonen går det väl rätt okej i skolan, men det var turbulent i början. Han körde gamla vanliga stil i skolan, som han är van vid. Men det funkar inte här..  Här är det inte lika stökigt och jävligt som i Södertälje.

Dessutom är jag flyförbannad på den gamla skolan. Det visade ju sig att han har rätt stora brister i svenskan och matematiken. Och hans gamla fröken sa JÄMT att han är såååååååå duktig i skolan. (förutom sitt beteende.. bus)

Och så ljuger han en del.. Suck!

Jag var/är helt uppgiven runt det hela. Om man ändå hade fått en hint tidigare om att han hade svårt för vissa saker, så hade jag kunnat ta tag i det tidigare.Fast hans nuvarande fröken sa att det kan vara så att de har en annan "standard" i Södertälje.

Dvs.. mycket invandrarelever = mycket tid går åt till att förklara = läroplanen hinns inte med.

Samma sak var det när jag gick i skolan. Jag hade dock fördelen att jag tyckte om att läsa och skriva, så jag lärde mig mycket på egen hand - hemma. Sonen min är väl inte direkt förtjust i att läsa böcker. Han hatar det..  Och det är synd!

Men jag tycker det är förjävligt att de sänker ribban i invandrartäta områden. Det är ju där klasskillnaderna skapas.

Så nu har jag en kamp med sonen varje kväll om läxorna. Han får extraläxor för att hinna ikapp de andra. Och läxor tycker han heller inte om att göra, samt att han är rätt osäker på sig själv. Så när han inte kan något på en gång, så blir han arg och tycker att han är korkad. Och så ska opedagogiska JAG försöka förklara saker för honom. Inte det lättaste, då jag inte vet varför vissa saker är som de är. Det bara är så..

Allt om avstavningsregler och annat trams har ju jag glömt bort.

Hur som helst.. jag är så glad att vi flyttat från Södertälje. Kommer ALDRIG mer flytta dit, och det är knappt så att jag ens vill åka dit och hälsa på!

Nu ropar det varma badet på mig. Ska passa på att ta ett bad.. utan barn och plastleksaker!

Puss på nosen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback