Finlandsresan

Kom hem i torsdags morse, resan gick jättebra. Dottern var så snäll, inget gnäll alls.

Det var skojigt att träffa släkten igen. Träffade dock inte alla, utan bara de jag gillar bäst.

Kom fram på måndag eftermiddag, och då var jag så trött efter resan. Ville bara sova, men det gick ju inte för sig. På kvällen kom jag in i andra andningen, så jag, min kusin T och kusin J´s fru N, åkte till det finska systembolaget ALKO. Inhandlade ett sexpack Long drinks (gin + grape). Tjejerna köpte likör av något slag samt lite vodka.

Tänkte för mig själv att ett sexpack räcker gott och väl, då jag inte var sugen på någon alltför sen kväll.

Vi stoppade alla barnen i säng, och sen satt vi tre tjejer i köket och snackade strunt. Skrattade så att tårarna rann emellanåt. Galna tjejer det där!

Helt plötsligt så var vi ju mer än salongsberusade, och mina long drinks var slut. Då tog N fram jägermeistern som blivit kvar från min förra resa. Den gick åt i ett skrämmande tempo.

Groggvirket tog slut, så N ringde J (som jobbade) och bad honom ta med sig lite mer när han slutade.

J kommer hem från puben där han jobbar, med mer groggvirke och öl. Klockan är då 02.30.

Vi fortsätter dricka, och J hakar på han också. Klockan fyra har hans fru fått nog, så hon går och lägger sig. Vi tre kusiner fortsätter att prata, röka och dricka.

Klockan sju vaknar dottern min och då inser vi allihop att det nog är dags att gå och sova. Tack och lov för egen del, så somnar dottern om efter en flaska välling.

Klockan 11 kliver jag upp. Inte så överdrivet pigg, men det gick.

Vid 12.30 åkte jag och kusin T till farmor, tillsammans med våra barn. Farmor hade gjort lunch till oss.

Min söta lilla farmor! Så gammal och sliten hon blivit på bara några år. Det var jobbigt att se. Hon berättade att hon inte alls mådde bra nu, och hon önskade att hon snart skulle få dö, så att hon slapp plågan. Det gjorde ont att höra det, då jag inte vill att farmor ska dö eller ha ont.

När det var dags att åka därifrån, så kramade jag om farmor flera gånger och hon stack till mig lite pengar. Varför gör gamla människor så?
När jag kom till bilen, så kom även tårarna. Hade inte förväntat mig att det skulle kännas så hårt och jobbigt att säga hej då till farmor. Men vid bilen insåg jag att det garanterat var sista gången jag såg farmor vid liv. Och det är så sorgligt..

Var lite deppig hela kvällen, och jag och barnen somnade tidigt. På onsdagen så ringde farmor hem till min kusin, där jag övernattade. Vi talades vid i telefon, och även det var jobbigt. Farmor grät, och jag grät.
Det gör så ont att ta farväl..

Fick skjuts av kusin J till tåget, och resan hem gick ju som sagt väldigt bra.

Min farmor bor på ett så vackert ställe. Ute på landet, precis vid en stor sjö. Från huset är det ca 3 meter til bryggan. Underbart vackert!

Där har jag tillbringat många somrar, men när farmor är borta så vet jag inte om jag någonsin kommer återvända dit. Kommer alltid förvänta mig att min lilla runda farmor står där på verandan och vinkar så glatt när man kommer.

Ett stort kapitel tar slut, den dagen då farmor drar sitt sista andetag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback